четвртак, 21. август 2014.

Приказ наше књиге "Свети Марко Ефески – Житије, Дела, Служба" у часопису "Теолошки погледи"


Приказ наше књиге 
"Свети Марко Ефески – Житије, Дела, Служба" 
објављен је у часопису "Теолошки погледи" 
Светог Архијерејског Синода 
Српске Православне Цркве 
бр. 1/2008, у рубрици "Осврти" на стр. 165-168.

Две књиге о светом Марку Ефеском

Протојереј-ставрофор 
проф. др Радомир В. Поповић

Домаће богословско читалиште у 2007. години обогаћено је двема књигама које су посвећене светом Марку Митрополиту Ефеском. Ово није нимало случајно. Свети Марко Ефески управо је актуелан у духовно кризним временима живота православне Цркве, какво је без сумње наше време.
Писац прве књиге (Свети Марко Ефески и Фирентинска унија) је архимандрит Амвросије. Он је рођен у Панчеву 1923. године, завршио је Православни богословски факултет у Београду а потом је остатак живота провео у Америци. Упокојио се на Толстовској фарми 2004. године. Књига која је пред нама је његова докторска дисертација одбрањена у Београду на Богословском факултету 1965. године. Дакле, реч је о нашем духовном чаду које нам узвраћа својим дивним богословским плодом, који нам је сад доступан и на српском језику.
Две књиге које су пред нама као да допуњавају једна другу. Књига коју је приредио и превео Младен Станковић (Свети Марко Ефески Исповедник – Житије, Дела, Служба) садржи једну целовиту слику о светом Марку Ефеском.
Зналачки је написано његово Житије које светитеља представља као великог подвижника, богослова и у одређеном времену страдалника за Истину. Писац доноси и Службу светоме на црквенословенском језику и упоредо српски превод. У Служби светоме посебно се истиче да се свети "није уплашио италијанских лукавстава" (шеста песма Канона), ни "властодржаца" (мисли се на византијског цара Јована VIII Палеолога). Он је за животописца "уништитељ новотарским смицалица". Свети Марко је својим упорним и доследним одстојавањем у Истини "постидео трула размишљања трговаца светињом" (седма песма Канона). Додуше, краће Житије светога (писац првобитног Житија је његов брат, Јован Евгеник), доноси и преподобни архимандрит Јустин (Поповић), Житија Светих за јануар, Београд 1972, 609-621.
Чудесан је животни овоземаљски пут светог Марка. Родио се у византијској престоници, где се и упокојио. Најпре је био монах на острву Антигона, а затим у Манганском манастиру у Цариграду. Митрополит је постао 1437. године у малоазијском граду Ефесу (хришћанска заједница апостолског порекла и старине; боравак апостола Павла на Трећем путовању и Посланице Ефесцима). На сабору у Ферари и Флорентији (1438-39) заступао је патријархе Александрије, Антиохије и Јерусалима.
Богословље светог Марка Ефеског одраз је времена и прилика у којима свети живи. Он се бави углавном оним богословским темама које су биле актуелне и које је требало у том тренутку бранити. Побија учење западних хришћана у првој половини XV века о такозваном чистилишту, или очишћујућем огњу. У књизи која је пред нама такође је донет Марков одговор на приговоре Латина и објашњење свих њихових богословских недоумица. Свети у духу вере и Предања Цркве у својим одговорима консултује црквене Учитеље и Свете Оце древне Цркве, који су опитно, у искуству доживели истине вере као такве, а не само да су књишки читали или научили исте. Свети Марко посебно износи доста конкретних доказа против западне теорије о чистилишту. Архимандрит Амвросије Погодин доноси на ове важне теме на сабору Флорентији и "Одговор Грка на извештај Латина" и "Одговор Латина на извештај Грка", тако да читалац може доследно да прати целовиту полемику која је вођена на унионистичком сабору у Италији. Код архимандрита Амвросија Погодина главни акценат је усредсређен на оно што се дешава у Ферари и Флорентији и на дела светог Марка која су тамо и тим поводом настала, а која третирају углавном чистилиште и латинско филиокве.
Свети Марко је посебно био заокупљен латинским филиоквеом. У богословском побијању ове новотарије у богословљу свети полази од Светог Писма и Светих Отаца и доноси "121 место" (стр. 193-215) у прилог одбацивању филиоквеа. У истом духу је написан и његов краћи спис под називом "Латин", у виду разговора где се такође оспорава филиокве (стр. 177-182). За време сабора у Италији настао је и трактат светог Марка о томе да се Свети Дарови освећују молитвом и благословом свештеника (стр. 297-303).
Архимандрит Амвросије посебну пажњу посвећује животу и раду светог Марка после сабора. У овом периоду његовог живота настале су његове бројне посланице упућене одређеним личностима (патријарху, Георгију Схоларију, појединим угледним јеромонасима), а све у циљу да се разоткрије и уруши лажна нада у црквено јединство са Латинима. Посебно је важна његова посланица о погубности уније (стр. 333-341), посланица Георгију Схоларију (стр. 342-344) или пак његова беседа на самртном одру и одговор Георгија Схоларија поменут у беседи (стр. 373-377).
Пажњу богослова ништа мање не привлаче ни дела светог Марка настала у временима пре сабора, дакле у доба када је мирно живео и стварао у монашком подвигу. Из тог времена потиче Тумачење молитве Исусове (М. Станковић, стр. 47-53) (Ову молитву на српски језик превео је јеромонах Иринеј (Буловић), Теолошки погледи 1-2/1994, 89-93). Овде су и друга његова дела која га представљају као великог следбеника тиховатељско-монашког подвига који цвета на Истоку, особито у XIV веку. Његов спис "Против Акиндина" (стр. 54-69) разматра питање суштине и енергија, трактат у коме јасно показује да енергија није суштина и да енергије нису створене, питања о која су се посебно саплитали западни хришћани. Спис "О Васкрсењу" (стр. 70-79) (постоји и ранији српски превод јеромонаха Иринеја Буловића у: Теолошки погледи 3/1971), такође је написан у истом духу.
Дело светог Марка Ефеског веома нам је блиско по важности и тематски, иако је настало пре више од пет стотина година, у времену које је за Цркву било и те како изазовно и забрињавајуће. Његов кристално јасан богословско-опитни ум одговорио је и изашао у сусрет свим недоумицама и неспоразумима које је изнудило његово време. Свети се није поколебао нити за тренутак посустао, већ је храбро и у духу вере и Предања древних Отаца Цркве неуспављивим духом својим развејао све житејске разлоге и лажне компромисе на рачун вере која Живот значи.
...

САДРЖАЈ наше књиге "Свети Марко Ефески – Житије, Дела, Служба":

Предговор

ЖИТИЈЕ СВЕТОГ ОЦА НАШЕГ МАРКА ЕФЕСКОГ ИСПОВЕДНИКА

ИЗАБРАНА ДЕЛА СВЕТОГ ОЦА НАШЕГ МАРКА ЕФЕСКОГ ИСПОВЕДНИКА
I Рана дела (око 1430)
- Тумачење молитве Исусове
- Силогистичка поглавља против Акиндиноваца
- О Васкрсењу

II Дела из периода сабора (1438-1440)
- Беседа светог Марка папи Евгенију
- Прво слово светог Марка о очишћујућем огњу
- Друго слово светог Марка о очишћујућем огњу
- Одговори кир Марка Евгеника на питања постављена од стране кардинала и других латинских учитеља у вези са речима које је он претходно изнео
- Десет аргумената који показују да очишћујући огањ не постоји
- Дијалог "Латинин" или: о додатку у Символ
- Збирка изрека о Духу Светоме које сведоче да Он исходи само од Оца, а не – и од Сина (Filioque)
- Силогистичка поглавља против Латина
- Исповедање праве вере
- О томе да се Божански дарови не освештавају само изговарањем Спаситељевих речи, него силом Духа Светога, (управо) молитвом и благословом свештеника који следе након тих речи
- Излагање најсветијег митрополита Ефеског о томе на који начин је добио архијерејски чин, и појашњење о сабору одржаном у Фиренци

III Посланице (1440-1442)
- Окружна посланица (Epistola encyclica)
- Посланица високопреосвећеног митрополита кир Марка Евгеника Схоларију
- Посланица Константинопољском патријарху
- Посланица неком презвитеру у Метонији по имену Георгије, против обреда Римске цркве
- Посланица светог Марка Ефеског настојатељу Ватопедског манастира
- Посланица свештеномонаху Теофану на Евбејском острву
- Посланица светог Марка Ефеског јеромонаху Теофану са острва Имврос
- Епиграм светог Марка написан по ослобођењу из заточења
- Одломак из писма светог Марка цару Јовану Палеологу
- Беседа светог Марка Ефеског изговорена на самрти

СЛУЖБА СВЕТОМ ОЦУ НАШЕМ МАРКУ ЕФЕСКОМ ИСПОВЕДНИКУ (двојезично: црквенословенски изворник и српски превод)

Уместо поговора: Архиепископ Аверкије, Духовне основе папизма

Списак илустрација

Више информација о књизи: predanje@mail.ru 

Страница књиге на Фејсбуку: www.facebook.com/SvetiMarkoEfeski 

Купите књигу с попустом за 1.144 дин. у Књижарници "Златно руно" (Светогорска 24, Београд)... 
 

Нема коментара: